Så hur går ett lägenhetsbyte egentligen till?

När båda parterna kommit överens om att genomföra ett byte så är det dags att starta processen. Det innebär att ta fram alla dokument och information som hyresvärden vill ha. Varje hyresvärd har ett bytesansökan-formulär som behövs fyllas i och skickas in ihop med dokument. Formuläret hittar du om du loggar in på din hyresvärds bostadsportal/hemsida. Det går bra att skicka in formuläret och dokumenten antingen via post eller mail till din hyresvärd.

För att påskynda processen kan du redan nu börja samla ihop alla dokument som behövs.
Dokument som ska bifogas med bytesansökan skiljer ibland beroende på hyresvärd men oftast behövs:

• Kopia av nuvarande hyreskontrakt, gäller samtliga hushåll i bytesansökan.

 

• Personbevis med familjebevis.

Familjebeviset skickas till din folkbokföringsadress via post och går ej att hämta online.

Körkort, ID-kort samt pass gäller ej som personbevis.

Beställning av familjebevis gör du enklast här (länk till Skatteverket).

• Arbetsgivarintyg/inkomstuppgift för föreslagen hyresgäst/hyresgäster.
För att säkerställa att rätt förutsättningar finns för att kunna byta sin bostad kräver hyresvärdarna en kreditupplysning på samtliga som är tänkta att stå skrivna på det nya hyreskontraktet.

Du laddar enkelt ned en kreditupplysning via tjänsten “Min upplysning” på minuc.se (kostnad 29kr/ person)


Känns det krångligt så hjälper vi gärna till att samla in all information och sköter allt åt er helt digitalt och tryggt i vår plattform där man fyller i alla uppgifter, laddar upp dokumenten och signerar med BankID.